Page 6 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013

6

Inlärningen bedöms/utvärderas under hela utbildningstiden genom att de studerande ges muntlig och skriftlig ­respons på hur inlärningen framskrider. Utvärderingen av inlärningen behöver inte vara numerisk.

På basis av bedömningen av kunnandet ges vitsord med hjälp av den bedömningsskala som anges i den gällande förordningen om yrkesutbildning: nöjaktiga N1, goda G2 och

berömliga B3. De studerande ska ha möjlighet att påvisa sitt kunnande på ett mångsidigt sätt och även själva bedöma sitt kunnande.

Yrkesskickligheten inom de yrkesinriktade examens­ delarna bedöms främst genom yrkesprov och kan även kompletteras med annan bedömning av kunnande, t.ex. med intervjuer, case, projekt, inlämningsarbeten samt kontinuerlig uppföljning. Närvaro och aktivitet inverkar även på vitsordet. Stödundervisning kan ges av den lärare som undervisat i examensdelen om en studerande varit sjukskriven en längre tid, om en studerande på grund av kombistudier missat väsent­liga delar av undervisningen eller om en studerande haft ett godkänt uppehåll i studierna.

IDENTIFIERING OCH ERKÄNNANDE AV DEN STUDERANDES KUNNANDE. Alla studerande ska få information om hur de kan få tidigare inhämtande kunskaper identiferade och erkända och hur de ansöker om detta. Genom erkännande av kunnande undviker vi överlappning i studierna och förkortar studietiden. Med erkännande av kunnande ersätts eller tillgodoräknas studier som ingår i examen.

Kunnandet identiferas genom ett bedömningssamtal mellan studeranden, utbildningsledaren och läraren på studerandens initiativ i början av studierna. Bedömningen av yrkes­inriktade examensdelar sker genom yrkesproven.

NY BEDÖMNING, HÖJNING AV VITSORD SAMT RÄTTELSE AV BEDÖMNING. Om studeranden önskar en ny bedömning av ett yrkesprov inlämnas en rättelseansökan till berörda yrkesteam inom två veckor efter att resultatet delgetts den studerande. Beslut fattas efter att berörda parter har blivit hörda. Vill studerande ändra övriga vitsord, fyller den studerande först i en rättelseansökan och därefter

blir studerande hörd av rektorn. Beslut meddelas därefter till berörda parter.

Blanketten Yrkesprov – rättelseyrkan (LiA15) hittar du på www.optimaedu.f > Unga > Blanketter > LiA.

BEDÖMNING AV SPECIALUNDERVISNING. Bedöm­ning av specialstuderanden ska följa samma principer som i be­dömningen av andra studerande. Om den studeranden i någon examensdel inte når de i examensgrunderna angivna målen för N1-nivån, kan undervisningen anpassas. En indi­ viduell läroplan görs upp.

Den studerande ska få ett examensbetyg även om exa­ mensmålen har anpassats. Om det kunnande som anges i kraven på yrkesskicklighet och målen till väsentliga delar blir bristfälligt ska ett betyg över slutförda studier ges istället för ett examensbetyg.

BEDÖMNING AV INVANDRARSTUDERANDEN OCH STUDERANDEN FRÅN OLIKA SPRÅKGRUPPER OCH KULTURER. Invandrarstuderande och andra stude­ rande från olika språkgrupper och kulturer ska bedömas på samma sätt som övriga studerande. Kunnandet ska bedömas med sådana metoder att eventuella brister i språkkunskapen inte utgör ett hinder för bedömningen av kunnandet. Studerande vars modersmål är ett annat än läroanstaltens undervisningsspråk ska innan de deltar i yrkesprov ha sådana språkkunskaper att de förstår anvisningarna och direktiv som ges i samband med yrkesproven.

BEDÖMNING AV MODERSMÅLET OCH DET ANDRA INHEMSKA SPRÅKET. Om svenska inte är den studeran­ des modersmål, ska dennes kunskaper i svenska bedömas i enlighet med målen för svenska som andra språk. Om den studerande inte har läst fnska som det andra inhemska språket, ska i avgångsbetyget antecknas vad den studerande läst istället.

Page 6 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »