Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013

7

 LÄRANDE I ARBETE – LiA

Inlärning i arbete eller Lärande i arbete (LiA) är en del av yrkesutbildningen. LiA är målinriktad, handledd, bedöms genom yrkesprov och bedrivs i en bra arbetsmiljö. Optimas ansvar är att se till att följande punkter tillgodoses: • alla aktörer inom området har en gemensam uppfattning om LiA

• att studerande får tillräckligt med handledning under LiA • att lärare och den övriga personalen har förutsättningar att samarbeta med arbetslivet

• att Optima tillsammans med arbetslivet säkerställer kvalitén på LiA så att de studerande uppnår de krav på yrkesskicklighet som ställs i examensgrunderna

I genomförande av LiA ingår planering, handledning och bedömning av de studerande. Optima ansvarar för lärares arbetslivskunskaper och utbildning samt för utbildning av arbetsplatshandledare.

LiA gör övergången från skola till arbetsliv smidigare och är för många inkörsporten till arbetslivet. Under LiA- perioderna har den studerande en handledande lärare och en arbetsplatshandledare. En del av LiA:n kan också genomföras utanför Finland i Norden eller EU. Läs mera om LiA på www.optimaedu.f/123go eller www.optimaedu.f > Unga > LiA och yrkesprov.

 YRKESPROV

Ett yrkesprov är en arbetssituation som skolan, arbetslivet och de studerande tillsammans planerar, genomför och bedömer. Den studerande övar på centrala arbetsmoment och visar sen vid yrkesprovet vad han eller hon behärskar. Med andra ord, den studerande arbetar som vanligt med sina givna arbetsuppgifter under en LiA-period och i slutet avgrän­ sas ett sådant praktiskt arbetsmoment (eller fera moment) och bedöms. Tanken med yrkesprov är att den studerande ska visa att övning har gett färdighet.

Vid Optima infördes yrkesprov som en obligatorisk del av yrkesstudierna hösten 2006. Yrkesprovsplaner för genomför­ ande och bedömning av yrkesprov godkänns av branschernas

yrkesteam. I yrkesproven påvisas kraven på yrkesskicklighet i de yrkesinriktade examensdelarna enligt vad som bestämts i de skolvisa läroplanerna. Yrkesprov ska göras i alla yrkes­ inriktade examensdelar, även i valbara examens­delar, om de är yrkesinriktade. Vitsord för yrkesproven ges i alla yrkesinriktade examensdelar. Ett yrkesprov kan gälla en eller fera examensdelar och då ska varje examensdel ges ett separat vitsord.

Yrkesproven:

• ska förläggas under hela utbildningen • ska göras först när studerande har förvärvat det kunnande som behövs för yrkesprovet • kan avläggas utomlands, om branschen godkänt LiA-­platsen

• ska innehålla stöd och handledning före, under och efter yrkesproven

BEDÖMNING OCH BEDÖMNINGSKRITERIER VID YRKESPROV. I examensgrunderna har man för varje examensdel angett föremålet för bedömning (vad) och bedömningskriterierna (hur) på nivåerna nöjaktiga N1, goda G2 och berömliga B3. Bedömningen av yrkesprovet består av fyra delar:

• behärskande av arbetsprocessen

(att göra upp en arbetsplan, arbeta enligt kvalitetsmål) • behärskande av arbetsmetoder, redskap och material (utför arbetet enligt planen)

• behärskande av den kunskap som ligger till grund för arbetet (känner till grundförutsättningarna för att kunna göra jobbet)

• behärskande av nyckelkompetens för livslångt lärande (ob­ serverar och identiferar faror i arbetet och rapporterar dessa)

BESLUT OM VITSORD. Vitsordet för ett yrkesprov ska av­ göras genom ett bedömningssamtal mellan läraren, arbets­ platshandledaren och studeranden. Utgående från resultatet i den fyrdelade bedömningen ges ett slutvitsord. Slutvits­ ordet bildas inte av ett matematiskt medeltal, utan fastställs på basen av hur man uppnått krav för yrkeskunnande som helhet. Motiveringen för bedömningen ska alltid antecknas.

Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »