Page 5 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013

5

handledaren inte är anträffbar kontaktas utbildningsledaren. Grupphandledaren kontaktar hemmet om den studerande inte hört av sig efter en dag.

Den studerande har rätt till frånvaro från undervisningen: • på grund av sjukdom, ifall sjukfrånvaron är mera än tre dagar ska läkarintyg/hälsovårdarintyg uppvisas

• om han/hon blivit befriad från en examensdel – helt eller delvist på grund av tidigare examen (erkännande av kunnande)

En studerande kan få tillstånd till frånvaro för: • deltagande i betydande händelse inom familjen • läkarbesök, om besöket inte kan ordnas utanför skoltid • fullgörande av medborgerliga skyldigheter t.ex. uppbåd • deltagande i gallring, inträdesprov eller examen • studier eller representation under bestämd tid • deltagande i viktig tävling eller specialträning

Frånvaro beviljas för:

•  en lektion av läraren som håller lektionen (muntlig överenskommelse)

•  en dag av grupphandledaren (skriftlig anhållan) •  upp till en vecka av utbildningsledaren

(skriftlig anhållan med utlåtande av grupphandledaren) •  mera än en vecka av rektorn

(skriftlig anhållan med utlåtande av grupphandledaren)

Blanketten Anhållan om frånvaro (S7) hittar du på www.optimaedu.f > Unga > Blanketter > Studerande. Olovlig frånvaro inarbetas i sin helhet. Upprepade för­ seningar jämställs med skolkning, så att fem förseningar medför inarbetning av ett lektionspass (75 min).

 LÄSÅRETS ARBETSDAGAR  OCH LEKTIONSTIDER

Schemat med läsårets arbetsdagar och lektionstider fnns på www.optimaedu.f > Unga > Studieguide.

 BEDÖMNING

Målet med bedömningen är att stärka studerandens själv­bild, yrkesmässiga utveckling samt ge information om hans/ hennes kunnande inför framtiden. De studerande ska veta vad de kan och vad de ännu måste lära sig. Bedömningen fungerar som: • handledning • motivation • uppmuntran

• information om den studerandes kunnande

När studierna inleds ska Optima ge information om principer­ na för bedömning och tillämpningen av dessa. Principerna är: • syfte och mål med bedömning • kriterier för bedömning • erkännande av kunnande

• inlärning i arbete (LiA = Lärande i arbete) • yrkesprov

• höjning och rättelse av bedömning

Att bedömningen av den studerande är kriteriebaserad enligt uppställda målsättningar betyder att den studerandes inlärning och kunnande alltid jämförs med kraven på yrkes­ skicklighet i de yrkesinriktade examensdelarna eller målen i de examensdelar som kompletterar yrkeskompetensen (gemensamma studier) samt med de bedömningskriterier som utarbetats utgående från dem.

Den studerande har alltid rätt att öva innan det kunnande som fastställs i målen och kraven på yrkesskicklighet, bedöms för vitsord i examensbetyget.

BEDÖMNING AV INLÄRNINGEN OCH KUNNANDET. Bedömningen och utvärderingen av inlärningen ska ske med sådana metoder att de:

• motiverar och aktiverar studeranden

• stöder studeranden att uppnå målet, dvs. examen • utvecklar den studerandes förmåga till självvärdering (dvs. utvärdera sin egen insats)

Page 5 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »