This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013
5
handledaren inte är anträffbar kontaktas utbildningsledaren. Grupphandledaren kontaktar hemmet om den studerande inte hört av sig efter en dag.
Den studerande har rätt till frånvaro från undervisningen: • på grund av sjukdom, ifall sjukfrånvaron är mera än tre dagar ska läkarintyg/hälsovårdarintyg uppvisas
• om han/hon blivit befriad från en examensdel – helt eller delvist på grund av tidigare examen (erkännande av kunnande)
En studerande kan få tillstånd till frånvaro för: • deltagande i betydande händelse inom familjen • läkarbesök, om besöket inte kan ordnas utanför skoltid • fullgörande av medborgerliga skyldigheter t.ex. uppbåd • deltagande i gallring, inträdesprov eller examen • studier eller representation under bestämd tid • deltagande i viktig tävling eller specialträning
Frånvaro beviljas för:
• en lektion av läraren som håller lektionen (muntlig överenskommelse)
• en dag av grupphandledaren (skriftlig anhållan) • upp till en vecka av utbildningsledaren
(skriftlig anhållan med utlåtande av grupphandledaren) • mera än en vecka av rektorn
(skriftlig anhållan med utlåtande av grupphandledaren)
Blanketten Anhållan om frånvaro (S7) hittar du på www.optimaedu.f > Unga > Blanketter > Studerande. Olovlig frånvaro inarbetas i sin helhet. Upprepade för seningar jämställs med skolkning, så att fem förseningar medför inarbetning av ett lektionspass (75 min).
LÄSÅRETS ARBETSDAGAR OCH LEKTIONSTIDER
Schemat med läsårets arbetsdagar och lektionstider fnns på www.optimaedu.f > Unga > Studieguide.
BEDÖMNING
Målet med bedömningen är att stärka studerandens självbild, yrkesmässiga utveckling samt ge information om hans/ hennes kunnande inför framtiden. De studerande ska veta vad de kan och vad de ännu måste lära sig. Bedömningen fungerar som: • handledning • motivation • uppmuntran
• information om den studerandes kunnande
När studierna inleds ska Optima ge information om principer na för bedömning och tillämpningen av dessa. Principerna är: • syfte och mål med bedömning • kriterier för bedömning • erkännande av kunnande
• inlärning i arbete (LiA = Lärande i arbete) • yrkesprov
• höjning och rättelse av bedömning
Att bedömningen av den studerande är kriteriebaserad enligt uppställda målsättningar betyder att den studerandes inlärning och kunnande alltid jämförs med kraven på yrkes skicklighet i de yrkesinriktade examensdelarna eller målen i de examensdelar som kompletterar yrkeskompetensen (gemensamma studier) samt med de bedömningskriterier som utarbetats utgående från dem.
Den studerande har alltid rätt att öva innan det kunnande som fastställs i målen och kraven på yrkesskicklighet, bedöms för vitsord i examensbetyget.
BEDÖMNING AV INLÄRNINGEN OCH KUNNANDET. Bedömningen och utvärderingen av inlärningen ska ske med sådana metoder att de:
• motiverar och aktiverar studeranden
• stöder studeranden att uppnå målet, dvs. examen • utvecklar den studerandes förmåga till självvärdering (dvs. utvärdera sin egen insats)
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »