This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013
4
Grupphandledaren har en viktig del i studieplaneringen. Grupphandledaren introducerar nya studerande, presenterar utbildningen och studiernas uppbyggnad samt studieguiden. Under de personliga samtal som hålls med samtliga stude rande fokuseras främst på studieplanering och -framgång samt utvärdering och utveckling.
Informationsverksamheten utgör en viktig del av studie handledningen och sköts inom skolan av rektor, studietorgets personal, utbildningsledare, studiehandledarna, branschan svariga lärare och av varje lärare i sina respektive ämnen. Den externa informationen till grundläggande utbildningens elever och deras föräldrar, andra sökande till Optima, grund läggande utbildningens studiehandledare samt till arbetslivet är också en väsentlig del av studiehandledningen.
KOMBI (KOMBINATIONSEXAMEN)
Vid våra utbildningslinjer vid Trädgårdsgatan 30 och Lannäs lund 1 samt vid de svenskspråkiga utbildningarna vid Paul Hallvars gata 1, alla i Jakobstad, kan du oberoende av linje, avlägga kombiexamen, dvs. både grundexamen och student examen på tre eller fyra år.
Vi erbjuder gymnasiekurserna modersmål, fnska, engels ka, kort matematik och hälsolära. Ifall du siktar på att avlägga studentexamen bör du skriva i fyra ämnen, av vilka moders målet är obligatoriskt. Kombistudierna sker i samarbete med Jakobstads gymnasium.
Kombiexamen är ett bra alternativ för studerande med planer på vidarestudier och för dem som vill ha djupare teo retiska kunskaper. Studierna kräver en hel del av studeran dena och därför förknippas motivation och eget ansvar med kombistudier. För att kunna ta kombiexamen fordras minst vitsordet 7 från den grundläggande utbildningen i gymnasie ämnena. Våra studiehandledare, grupphandledare och lärare hjälper till med att få studierna att fungera praktiskt. Det är också möjligt att läsa gymnasiekurser i endast ett eller två ämnen. Då kan man delta i studentskrivningarna, men får inte studentexamen.
Mera information ger kombikoordinator Harriet Kjellman.
YRKESINRIKTAD
SPECIALUNDERVISNING
Jämlikhet inom utbildningen kräver att alla studerande, obe roende av inlärningsförutsättningar, har samma möjlighet att delta i yrkesutbildningen. Studerande med stödbehov ska i huvudsak göra sin yrkesutbildning i samma undervisnings grupper som övriga studerade. Undervisningen kan även ordnas helt eller delvis i specialgrupper.
Individuella planen för studerande med behov av special undervisning, ska innehålla följande: • den examen som avläggs
• de examensgrunder som följs i undervisningen • examens omfattning
• de särskilda undervisnings- och elevvårdstjänster som den studerande får
• andra individuella service- och stödåtgärder • motiveringen för specialundervisningen • den personliga läroplanen som gjorts upp för den studerande om kraven har sänkts
Planen görs upp av ansvarig speciallärare tillsammans med utbildningsledaren. I undervisningen ska man fokusera på att stödja kunskapsområden där den studerande är stark, så att man garanterar den studerande goda möjligheter att placera sig i arbetslivet.
Specialundervisning ges av speciallärare inom komplet terande examensdelar och av speciallärare inom respektive bransch.
NÄRVARO – FRÅNVARO
Varje studerande som fått en studieplats har närvaro skyldighet (enligt lagen om yrkesutbildning Nr 630 § 34). Om en studerande (under 18 år) är förhindrad att närvara vid undervisningen bör hans/hennes målsman omedelbart ringa grupphandledaren. Om den studerande är över 18 år med delar han/hon själv direkt till grupphandledaren. Om grupp
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »