Page 4 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013

4

Grupphandledaren har en viktig del i studieplaneringen. Grupphandledaren introducerar nya studerande, presenterar utbildningen och studiernas uppbyggnad samt studieguiden. Under de personliga samtal som hålls med samtliga stude­ rande fokuseras främst på studieplanering och -framgång samt utvärdering och utveckling.

Informationsverksamheten utgör en viktig del av studie­ handledningen och sköts inom skolan av rektor, studietorgets personal, utbildningsledare, studiehandledarna, branschan­ svariga lärare och av varje lärare i sina respektive ämnen. Den externa informationen till grundläggande utbildningens elever och deras föräldrar, andra sökande till Optima, grund­ läggande utbildningens studiehandledare samt till arbetslivet är också en väsentlig del av studiehandledningen.

 KOMBI (KOMBINATIONSEXAMEN)

Vid våra utbildningslinjer vid Trädgårdsgatan 30 och Lannäs­ lund 1 samt vid de svenskspråkiga utbildningarna vid Paul Hallvars gata 1, alla i Jakobstad, kan du oberoende av linje, avlägga kombiexamen, dvs. både grundexamen och student­ examen på tre eller fyra år.

Vi erbjuder gymnasiekurserna modersmål, fnska, engels­ ka, kort matematik och hälsolära. Ifall du siktar på att avlägga studentexamen bör du skriva i fyra ämnen, av vilka moders­ målet är obligatoriskt. Kombi­studierna sker i sam­arbete med Jakobstads gymnasium.

Kombiexamen är ett bra alternativ för studerande med planer på vidarestudier och för dem som vill ha djupare teo­ retiska kunskaper. Studierna kräver en hel del av studeran­ dena och därför förknippas motivation och eget ansvar med kombistudier. För att kunna ta kombiexamen fordras minst vitsordet 7 från den grundläggande utbildningen i gymnasie­ ämnena. Våra studiehandledare, grupphandledare och lärare hjälper till med att få studierna att fungera praktiskt. Det är också möjligt att läsa gymnasiekurser i endast ett eller två ämnen. Då kan man delta i studentskrivningarna, men får inte studentexamen.

Mera information ger kombikoordinator Harriet Kjellman.

YRKESINRIKTAD

SPECIALUNDERVISNING

Jämlikhet inom utbildningen kräver att alla studerande, obe­ roende av inlärningsförutsättningar, har samma möjlighet att delta i yrkesutbildningen. Studerande med stödbehov ska i huvudsak göra sin yrkesutbildning i samma undervisnings­ grupper som övriga studerade. Undervisningen kan även ordnas helt eller delvis i specialgrupper.

Individuella planen för studerande med behov av special­ undervisning, ska innehålla följande: • den examen som avläggs

• de examensgrunder som följs i undervisningen • examens omfattning

• de särskilda undervisnings- och elevvårdstjänster som den studerande får

• andra individuella service- och stödåtgärder • motiveringen för specialundervisningen • den personliga läroplanen som gjorts upp för den studerande om kraven har sänkts

Planen görs upp av ansvarig speciallärare tillsammans med utbildningsledaren. I undervisningen ska man fokusera på att stödja kunskapsområden där den studerande är stark, så att man garanterar den studerande goda möjligheter att placera sig i arbetslivet.

Specialundervisning ges av speciallärare inom komplet­ terande examensdelar och av speciallärare inom respektive bransch.

 NÄRVARO – FRÅNVARO

Varje studerande som fått en studieplats har närvaro­ skyldig­het (enligt lagen om yrkesutbildning Nr 630 § 34). Om en studerande (under 18 år) är förhindrad att närvara vid under­visningen bör hans/hennes målsman omedelbart ringa grupp­handledaren. Om den studerande är över 18 år med­ delar han/hon själv direkt till grupphandledaren. Om grupp­

Page 4 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »