Page 3 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

OPTIMA STUDIEGUIDE 2012–2013

3

INLEDNING

Välkommen till Optima. Studieguiden som du läser, är en introduktion till studier vid Optima, men även en guide som du kan använda dig av under hela din studietid. Vi hoppas att studierna kommer att motsvara dina förväntningar och önskar dig studieframgång.

 DEN PERSONLIGA STUDIEPLANEN

Den personliga studieplanen stöder studerandenas karriär­ planering och utvecklar deras färdigheter till självvärdering. Utbildningsledaren, studiehandledaren och grupphandleda­ ren gör upp den personliga studieplanen tillsammans med den studerande. Uppföljning görs av grupphandledaren före, under och efter en examensdel.

Den personliga studieplanen innehåller: • den studerandes individuella val • framskridande i studierna • bedömning av inlärning • självvärdering

• identifering och erkännande av den studerandes kunnande • platser och tidpunkter för inlärning i arbete samt yrkesproven

 GRUPPHANDLEDARENS ARBETSUPPGIFTER

Grupphandledarens viktigaste uppgift är att skapa en god och trygg inlärningsmiljö. Han/Hon:

• Introducerar nya studerande, presenterar utbildningen och studiernas uppbyggnad samt går igenom studieguiden. • Handleder när den personliga studieplanen görs upp. • Sköter om fortlöpande information från rektor, utbildnings­ ledare och lärare till studerande och från studerande till Optimas ledning och undervisningspersonal. • Har hand om sin klass under olika former av special­ arrangemang, t.ex. friluftsdagar, studiebesök, studieresor, julfester och avslutningar.

• Går under GH-timmen igenom närvaro/frånvaro samt för­ seningar, informerar om veckans händelser, introducerar inför LiA-perioder och sköter andra löpande ärenden som berör studerande.

• Har minst två utvecklingssamtal per studerande och läsår. Under samtalet fokuserar man främst på studieplanering och -framgång i studierna samt utvärdering och utveckling. Den studerande kan även ta upp angelägna ärenden. • Går igenom studieteknikens grunder och går igenom på vilket sätt studerande bör organisera sitt studiematerial för att underlätta studierna.

• Ansvarar för kontakten till studerandevårdsgruppen och hemmet. Vid föräldramöten har grupphandledaren en cen­ tral roll. Även när individuella planer görs närvarar grupp­ handledaren.

• Introducerar sina studerande inför följande läsår. Under det sista studieåret förbereder grupphandledaren och studiehandledaren de studerande inför arbetslivet och/eller vidareutbildning.

 STUDIEHANDLEDNING

 Målen för studiehandledningen är att de studerande: • får information om sin utbildning

• känner till examensdelar samt valmöjligheterna • kan verka och agera i Optimas gemenskap

• kan utveckla sina studiefärdigheter och självkännedom • kan bedöma sina egna resultat, planera sina studier samt göra upp personlig studieplan

• kan följa med hur studieprestationerna samlas • kan göra val och fnna lösningar som gäller utbildning och livsbana

• kan använda studerandevårdstjänster

Optima ordnar studiehandledning för att:

• öka de studerandes välbefnnande och motivation • förhindra studieavbrott • främja sysselsättningen • hjälpa med fortsatt utbildning

Page 3 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »