Page 8 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

• handleda medarbetaren i praktiska arbeten och stöda den handleddas utveckling.

• ge den handledda möjlighet att själv testa de olika arbetsmomenten, först under övervakning och sedan mera självständigt.

• lyssna på den handledda för att få en uppfattning om vad han eller hon redan kan och vad som uppfattas som svårt och var det kanske behövs mera stöd. • kontrollera att den du handleder hänger med och förstår. • översätta yrkestermer, men använd rätt uttryck och terminologi. • skapa ett tryggt klimat och minska den nya medarbetarens osäkerhet.

• föregå med gott exempel för den nya medarbetaren och förmedla en positiv attityd till arbetsplatsen och – uppgifterna.

• ge ansvar och tydliga direktiv, följa upp arbetsgången och ge feedback kontinuerligt för att skapa och bidra till motivation och att medarbetaren utvecklas.

• uppmuntra medarbetaren att våga komma med idéer och medverka till utveckling.

Ifall du handleder en studerande på t.ex. läroavtal inom det fristående examenssystemet, bör du även känna till målen för den studerandes inlärning i arbetet och fungera som en samarbetslänk mellan utbildning och arbetsliv.

För arbetsplatshandledaren är det bra att komma ihåg att den nya medarbetaren har rätt att veta vilka arbetsuppgifterna är, vadman får göra och vadman inte får göra. Dessutom ska han eller hon förstå hur verktyg och maskiner fungerar, vilka arbetarskyddsregler som gäller samt vilka risker som fnns och hur man kan undvika dem. Det är också viktigt att informera om sådant som tillhör det sociala samspelet och kulturen på arbetsplatsen, t.ex. om man diskar sin egen kaffekopp, var man förvarar eventuell matlåda, vemman vänder sig till med olika frågor, omman förväntas delta i olika tillställningar eller evenemang på arbetsplatsen. Du kommer att vara ett exempel för den nya medarbetaren och tänk på att ni kanske ska arbeta tillsammans i många år. En positiv inställ-ning till uppgiften och den nya medarbetaren skapar en god stämning som blir en bra grund för fortsatt samarbete.

Eivor Romar, Åbo Akademi/Pedagogiska Fakulteten och Lena Nyman-Lehtinen, Optima

3 Hur man skapar virtuellt material som stöd för nya medarbetare eller studerande

Virtuellt stödmaterial kan göras på många sätt, både rent tekniskt och didaktiskt (de metoder som bäst stöder lärandet). För att kunna utforma ett bra stödmaterial är det bra att tänka på olika kring-liggande faktorer. Inledningsvis kan du besvara frågorna vad, varför och hur då du börjar skapa ditt material.

Planering av innehåll = vad:

• Vad är det exakt du skall göra? • Vad skall du behandla?

• Vad skall du använda för IT-tillämpning?

Motivering till innehållet = varför:

• Varför väljer du detta innehåll, framom något annat?

• Varför behöver en ny medarbetare veta de saker du kommer att ta upp? • Varför väljer du just denna IT-tillämpning?

8

Page 8 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »