Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

Har man arbetsplatshandledare, sköter dessa utbildningen för uppgiften under en period tills den nya medarbetaren kan anses klara uppgiften självständigt (se kapitel två - arbetsplatshandleda-rens uppgifter). Denna period kan variera från 2 till 4 veckor. Man bör dock ge den nya medarbeta-ren möjlighet att ta egna initiativ då man märker att personen ifråga lärt sig vissa delområden och därmed kan börja utföra uppgifterna mera självständigt.

Använd gärna bilder och lmer i introduktionen om sådant nns tillgängligt. Hur man med relativt små medel skapar ett bra presentationsmaterial, förklaras närmare i kapitel tre i denna handbok.

Då det är viktigt att man ger en bra bild av arbetsplatsen från första början, är det viktigt att den som ansvarar för introduktionen och arbetsplatshandledaren väljs med omsorg.

Jonas Sandlin OY KWH MIRKA AB

2. Arbetsplatshandledarens uppgifter

Efter introduktionstillfället är arbetsplatshandledaren en av de första kolleger somden nya medar-betaren trä ar. Handledaren är den, som i första hand kommer att arbeta tillsammans med och vara den, som introducerar den nya medarbetaren i arbetsplatsens kultur och tankesätt. Det är en viktig uppgift och kan vara en faktor som påverkar den nya medarbetarens inställning till arbetet under en lång tid.

Som arbetsplatshandledare skall du känna till:

• verksamheten, målsättningarna och arbetsprocesserna. • arbetsplatsens regler och föreskrifter, t.ex. • arbetstider, luncher och raster. • olika trivselfaktorer på arbetsplatsen.

• arbetsutrymmen (t.ex. tvätt- och omklädningsrum, kafferum, matsal). • vilka förväntningar arbetsplatsen har på den nya medarbetaren.

• din egen arbetsuppgift, vara insatt i alla moment, känna till vad som kan gå fel och varför. • din roll som samarbetslänk mellan ledning och personal.

• och beakta sådant som kan känneteckna medarbetare som är nya inom branschen: • osäkerhet, rädsla för att göra bort sig • brister i yrkesspråket

• svårigheter att koppla ihop orsak och verkan

• okunskap om hur verktygen/maskinerna/redskapen används • begränsad uppfattning om kvalitetskraven inom branschen • bristande insikter i branschens yrkesetik

• hur idéer och utvecklingsförslag hanteras och sprids vidare inom organisationen.

Som arbetsplatshandledare skall du:

• presentera arbetsuppgifterna. • förklara vad arbetet består av. • berätta hur det görs och varför. • redogöra för arbetsgången.

• informera om arbetarskyddet – visa grepp, rörelser och arbetsställningar och klarlägga personlig skyddsutrustning.

7

Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »