This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »
arbetsplatshandledare. Som till exempel om personen ifråga visar eget intresse av att handleda
nya arbetstagare och besitter han eller hon den förmåga till ansvar som följer med ett sådant
åtagande? Åtnjuter personen i fråga företagets förtroende i fråga om kunskap och attityder? Och
sist men inte minst, har personen i fråga någon form av specialkunnande eller spetskunskap som
företaget behöver och som man gärna vill att ska föras vidare till åtminstone någon eller några
nya arbetstagare? Det sista är en så pass viktig fråga att den i vissa fall kan vara det enda kriteriet
för om personen i fråga ska handleda nya arbetstagare.
I enkäterna lyftes också fram olika företeelser som ansågs vara negativa i en
handledningssituation och som kunde försämra kontakten mellan den som handleds och
handledaren samt i förlängningen också kunna försvåra lärandet. Sådana egenskaper sågs till
exempel att handledaren lätt blir arg eller tappar fattningen, kommunikationsproblem,
språkproblem, tidsbrist och brådska. Men också egenskaper hos den som ska handledas och som
försämrar situationen nämndes, som ovilja att lära sig, ointresse och den handleddas passivitet
var faktorer som ansågs påverka lärandet.
De negativa faktorerna kunde delas in i tre olika kategorier, sådana som kan hänföra sig till
handledaren och sådana som hänför sig till den handledda samt utöver dessa faktorer som kan
hänföras till omgivningen och som kanske varken handledare eller den handledda kan påverka i
så hög grad. Då tänker jag närmast på faktorer som brådska att skola in nya arbetstagare eller
buller och andra störande faktorer i omgivningen, vilket också nämndes i några svar. Den nya
arbetstagarens eget ansvar för att handledningen ska bli välfungerande är naturligtvis också
viktigt att framhålla men det ryms inte inom ramarna för detta arbete.
De kunskaper och personliga egenskaper som lyftes fram i föregående text har i första hand
sammanställts med tanke på de arbetstagare som fungerar som handledare på arbetsplatserna och
hjälper till med att utbilda nyanställda i olika arbetsmoment på företagen. Samma kriterier kan i
stort sägas gälla också för personer som handleder studerande som fullgör sin yrkespraktik på
arbetsplatsen. Då kan det vara viktigt att ytterligare lägga till tanken på en god kontakt mellan
arbetsplats och läroanstalt och en viss kunskap i vad studerande kan förutsättas behärska på olika
stadier av utbildningen.
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »