Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

sågs förmågan att prata långsamt, tydligt, tillräckligt enkelt och varierat samt också att

handledaren kan förklara och exemplifiera på ett konkret sätt. Också förståelsen av feedback och

uppmuntran, samt att låta den som handleds själv få prova på att arbeta självständigt under

övervakning ansågs vara värdefull. Längre ner på listan, men enligt mitt tycke värt att lyfta fram,

var förmågan att kunna förmedla knep och tyst kunskap. Kort sammanfattat; en person som kan

förklara tydligt och konkret, som låter den som ska handledas prova själv och som ger tillräcklig

feedback, både positiv och negativ vid behov. Men också en person som behärskar sitt ämne

eller sitt arbete och kan ge vidare de knep och kunskaper som han eller hon samlat på sig under

sin arbetskarriär.

Här har jag valt att sammanställa de personliga egenskaperna i följande lista:

 Positiv personlighet

 Tydlig kommunikation

 Tekniskt kunnig

 Förmåga att förmedla kunskap

 Förmåga att lyssna

 Förmåga att förklara tydligt och tillräckligt långsamt

 Kunna visualisera och konkretisera

 Ger feedback, både positiv och negativ

 Låter den handledda prova själv

 Förmedlar tips, knep, tyst kunskap

Det kan också vara skäl att komma ihåg säkerhetsaspekterna, en ung, oerfaren arbetstagare löper

betydligt större risk för att råka ut för en olycka på en arbetsplats jämfört med en mera erfaren

arbetstagare (Vetolava 3, 2011). Därför bör arbetsplatshandledaren känna till olika

säkerhetsföreskrifter både allmänt inom företaget och specifikt vid sin egen arbetsstation, vilket

också lyftes fram i några av enkätsvaren.

Utöver de egenskaper som framkom i de olika enkäterna vill jag också framhålla några frågor

som arbetsgivaren borde beakta när man väljer ut personer som skall fungera som

Page 7 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »