Page 4 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

Det finns för närvarande egentligen inga formella kompetenskrav för en arbetsplatshandledare

utöver de som kan finnas på en arbetsplats. En blivande arbetsplatshandledare är både en

lärare/mentor, en ny kollega och på många sätt också företagets ansikte utåt (Laiho 2001). Att

lära sig ett yrke eller ett arbete med alla dess olika detaljer sker allt oftare på arbetsplatser.

Arbetsplatshandledarens roll som handledare närmar sig också lärarens roll även om

tyngdpunkten ligger på lärande av arbetskultur och tekniska aspekter (Majuri & Eerola 2007).

Syftet med handledningen är att den som handleds lär sig att utföra ett produktivt och högklassigt

arbete med riktiga och säkra arbetsmetoder. Man bör komma ihåg att behovet av handledning

varierar under inskolningsperioden och efter hand som den nya arbetstagarens yrkeskunskap

utvecklas. När färdigheterna utvecklas bör handledaren inte alltid servera färdiga lösningar på

problem, utan uppmuntra den handledda att självständigt försöka lösa problemen eller söka

information om hur problemet ska lösas (Vetolava 3, 2011).

En arbetsplatshandledare behöver ha grundläggande kunskaper i lärandeprocesser och ha en viss

insikt i olika former av lärande och lärstilar för att kunna planera och handleda en ny

arbetstagare eller studerande (Frisk 2010). Därför är innehållet i den utbildning en blivande

arbetsplatshandledare genomgår av stor betydelse. Det är ändå orimligt att kräva av en

arbetstagare utan pedagogisk utbildning att han eller hon ska kunna eller ens känna till samma

saker som en utbildad lärare i fråga om till exempel undervisning och lärstilar. Det betyder att de

personliga egenskaperna är viktiga hos den person som ska fungera som arbetsplatshandledare

och skola in den nya arbetstagaren i företaget, både rent yrkesmässigt i hur olika maskiner

används och socialt i den företagskultur som finns på arbetsplatsen. Det ligger naturligtvis i alla

parters intresse att den processen blir så smidig som möjligt och att de nya arbetstagarna trivs i

företaget.

Både rekrytering till och utbildning för ett arbete förutsätter en uppfattning om vad arbetet

innebär och kräver. En fråga som därför kan vara viktig att ta upp gällande

arbetsplatshandledning är vilka mål handledningen strävar till och hur och av vem de sätts upp.

Ellström (2003) anser att det finns en motsättning mellan två olika synsätt vad gäller mål och

deras betydelse för handling och lärande i organisationer. Klara och tydliga mål för en

verksamhet kan ses som viktiga för att främja människors motivation och möjligheter till lärande

Page 4 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »