This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »
Det finns för närvarande egentligen inga formella kompetenskrav för en arbetsplatshandledare
utöver de som kan finnas på en arbetsplats. En blivande arbetsplatshandledare är både en
lärare/mentor, en ny kollega och på många sätt också företagets ansikte utåt (Laiho 2001). Att
lära sig ett yrke eller ett arbete med alla dess olika detaljer sker allt oftare på arbetsplatser.
Arbetsplatshandledarens roll som handledare närmar sig också lärarens roll även om
tyngdpunkten ligger på lärande av arbetskultur och tekniska aspekter (Majuri & Eerola 2007).
Syftet med handledningen är att den som handleds lär sig att utföra ett produktivt och högklassigt
arbete med riktiga och säkra arbetsmetoder. Man bör komma ihåg att behovet av handledning
varierar under inskolningsperioden och efter hand som den nya arbetstagarens yrkeskunskap
utvecklas. När färdigheterna utvecklas bör handledaren inte alltid servera färdiga lösningar på
problem, utan uppmuntra den handledda att självständigt försöka lösa problemen eller söka
information om hur problemet ska lösas (Vetolava 3, 2011).
En arbetsplatshandledare behöver ha grundläggande kunskaper i lärandeprocesser och ha en viss
insikt i olika former av lärande och lärstilar för att kunna planera och handleda en ny
arbetstagare eller studerande (Frisk 2010). Därför är innehållet i den utbildning en blivande
arbetsplatshandledare genomgår av stor betydelse. Det är ändå orimligt att kräva av en
arbetstagare utan pedagogisk utbildning att han eller hon ska kunna eller ens känna till samma
saker som en utbildad lärare i fråga om till exempel undervisning och lärstilar. Det betyder att de
personliga egenskaperna är viktiga hos den person som ska fungera som arbetsplatshandledare
och skola in den nya arbetstagaren i företaget, både rent yrkesmässigt i hur olika maskiner
används och socialt i den företagskultur som finns på arbetsplatsen. Det ligger naturligtvis i alla
parters intresse att den processen blir så smidig som möjligt och att de nya arbetstagarna trivs i
företaget.
Både rekrytering till och utbildning för ett arbete förutsätter en uppfattning om vad arbetet
innebär och kräver. En fråga som därför kan vara viktig att ta upp gällande
arbetsplatshandledning är vilka mål handledningen strävar till och hur och av vem de sätts upp.
Ellström (2003) anser att det finns en motsättning mellan två olika synsätt vad gäller mål och
deras betydelse för handling och lärande i organisationer. Klara och tydliga mål för en
verksamhet kan ses som viktiga för att främja människors motivation och möjligheter till lärande
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »