This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »
1. Kriterier för blivande arbetsplatshandledare
Inledning och bakgrund
En arbetsplats är inte enbart en plats där människor utför sitt dagliga arbete, den kan också ses
som en lärmiljö. Forskning kring arbetsplatser som lärmiljöer har funnits under längre en tid men
en sida av arbetslivspedagogisk forskning som aktualiserades under senare delen av 1970-talet
och under 1980-talet var människans förhållande till arbetsplatsen som miljö med förutsättningar
att främja lärande och kompetensutveckling, så som dessa framträdde på arbetsplatsen i samband
med det dagliga arbetet (Ellström 2005). I det här arbetet kommer jag att fokusera på
arbetsplatshandledning, handledarens uppgifter och de personliga egenskaper som kan
efterfrågas.
Arbetsplatshandledaren fungerar som ett exempel på en yrkesman inom sin egen bransch
(Vetolava 3, 2011). Han eller hon kan också ses som nyckelperson för den nyanställdas
förutsättningar på arbetsplatserna. Ellström (1992), talar om olika former av kompetens som ett
arbete de facto kräver för att utföras på ett framgångsrikt sätt nämligen formell kompetens, som
kan dokumenteras t.ex. genom betyg, intyg eller diplom, reell kompetens som är den faktiska
kompetens som individen har för att t.ex. utföra en arbetsuppgift. Dessutom talar han om
utnyttjad kompetens, vilket är den kompetens som individen har verklig användning för i sitt
arbete, samt efterfrågad kompetens, alltså den kompetens som formellt eller informellt krävs för
ett visst arbete. De egenskaper och kompetenser som efterfrågas hos en arbetsplatshandledare
kan alla sorteras in under någon eller några av dessa rubriker.
Handledning kan vara ett av flera redskap för att tillvarata och utveckla kompetens (Gjems
1997). Handledning är en speciell inlärningsform som har tydliga fördelar jämfört med andra
former av inlärning eftersom den kan ge en kompetensutveckling som har som utgångspunkt de
behov av kunskap och kompetens som finns inom ett yrke eller på en arbetsplats. Den är ofta till
sin karaktär individuell, vilket innebär att handledaren och den handledda tillbringar mycket tid
tillsammans och att handledarens personliga betydelse inte ska underskattas. Lärande på
arbetsplatsen sker i huvudsak genom experiment och försök och den feedback som den
handledda får efter ett arbetspass kan vara avgörande för lärandet (Frisk 2010).
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »