Page 11 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

Eivor Romar och Lena Nyman-Lehtinen, OptiInno

2. Arbetsplatshandledarens uppgifter

Efter introduktionstillfället är arbetsplatshandledaren en av de första kolleger som den nya

medarbetaren träffar. Handledaren är den som i första hand kommer att arbeta tillsammans med

och vara den som introducerar den nya medarbetaren i arbetsplatsens kultur och tankesätt. Det är

en viktig uppgift och kan vara en faktor som påverkar den nya medarbetarens inställning till

arbetet under en lång tid.

Som arbetsplatshandledare skall du känna till:

• verksamheten, målsättningar och arbetsprocesser.

• arbetsplatsens regler och föreskrifter, t.ex.

• arbetstider, luncher och raster.

• olika trivselfaktorer på arbetsplatsen.

• arbetsutrymmen (t.ex. tvätt- och omklädningsrum, kafferum, matsal).

• vilka förväntningar arbetsplatsen har på den nya medarbetaren.

• din egen arbetsstation, vara insatt i alla moment, känna till vad som kan gå fel och

varför.

• din roll som samarbetslänk mellan ledning och personal.

• och beakta sådant som kan känneteckna medarbetare som är nya inom branschen:

o osäkerhet, rädsla för att göra bort sig

o brister i yrkesspråket

o svårigheter att koppla ihop orsak och verkan

o okunskap om hur verktygen/maskinerna/redskapen används

o begränsad uppfattning om kvalitetskraven inom branschen

o bristande insikter i branschens yrkesetik

o hur idéer och utvecklingsförslag hanteras och sprids vidare inom

organisationen.

Page 11 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »