This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »
Eivor Romar och Lena Nyman-Lehtinen, OptiInno
2. Arbetsplatshandledarens uppgifter
Efter introduktionstillfället är arbetsplatshandledaren en av de första kolleger som den nya
medarbetaren träffar. Handledaren är den som i första hand kommer att arbeta tillsammans med
och vara den som introducerar den nya medarbetaren i arbetsplatsens kultur och tankesätt. Det är
en viktig uppgift och kan vara en faktor som påverkar den nya medarbetarens inställning till
arbetet under en lång tid.
Som arbetsplatshandledare skall du känna till:
• verksamheten, målsättningar och arbetsprocesser.
• arbetsplatsens regler och föreskrifter, t.ex.
• arbetstider, luncher och raster.
• olika trivselfaktorer på arbetsplatsen.
• arbetsutrymmen (t.ex. tvätt- och omklädningsrum, kafferum, matsal).
• vilka förväntningar arbetsplatsen har på den nya medarbetaren.
• din egen arbetsstation, vara insatt i alla moment, känna till vad som kan gå fel och
varför.
• din roll som samarbetslänk mellan ledning och personal.
• och beakta sådant som kan känneteckna medarbetare som är nya inom branschen:
o osäkerhet, rädsla för att göra bort sig
o brister i yrkesspråket
o svårigheter att koppla ihop orsak och verkan
o okunskap om hur verktygen/maskinerna/redskapen används
o begränsad uppfattning om kvalitetskraven inom branschen
o bristande insikter i branschens yrkesetik
o hur idéer och utvecklingsförslag hanteras och sprids vidare inom
organisationen.
This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »