Page 3 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

INTRODUKTIONENS ABC

Inledning

Denna handbok har gjorts inom ERUF-projektet OptiInno. Projektet, som genomförts 2009 – 2012, har till stora delar fokuserat på att utveckla arbetsplatsen som lärmiljö - inte bara ur ett utbild-ningsperspektiv, utan också ur arbetslivets perspektiv.

Inlärning är en pågående process och avslutas inte i och med att man avslutar sin skolgång. Den inlärning som sker i arbetslivet omvandlas ofta till något som kallas för ”tyst kunnande”. Det tysta kunnandet borde synliggöras, tillvaratas och förmedlas vidare. Genom att ha en väl planerad intro-duktion, där även gamla medarbetare involveras och fungerar som handledare för en ny med-arbetare, kan tyst kunnande omvandlas till uttalat kunnande. På detta sätt kan man gynna personalens och därmed också arbetsplatsens utveckling.

Det sätt på vilket en ny medarbetare eller studerande introduceras i sitt arbete är av stor betydelse för personens trivsel och känsla av delaktighet. Arbetarskyddsförvaltningen ( ) erbjuder information om vad man vid introduktion av nyanställda bör beakta ur juridiskt och säkerhetsperspektiv. Då vi utarbetat ”Introduktionens ABC”har vi istället valt att fokusera på att ge vägledning i hur arbetsgivare kan bygga upp sin introduktion av nya medarbetare ur ett pedago-giskt, etiskt och moraliskt perspektiv.

1. Introduktionsguide

1.1 Allmänna regler vid nyanställning

Då man börjar arbeta på en ny arbetsplats är man ofta full av förväntningar. Man har kanske en viss

stora variationer i vilka förkunskaper olika personer har när de påbörjar ett arbete.

Man bör komma ihåg att en ny medarbetare i början av sin karriär oftast har få krav på arbetsgiva-ren. Man vågar kanske inte ställa krav av rädsla för att man skall bli uppsagd. Enligt arbetsavtalsla-gen har alla nyanställda en prövotid. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om en prövotid på maximalt fyra månader. I ett anställningsförhållande som underskrider åtta månader får prövotiden maximalt utgöra hälften. Under prövotiden kan endera parten häva anställningsav-talet, men inte på osakliga grunder.

Man kommer överens om prövotiden i samband med att anställningsavtalet ingås. Undantagsvis kan prövotiden också senare fogas till anställningsavtalet ifall arbetsuppgifterna väsentligt förändras. Om utbildning, som varar oavbrutet i över fyra månader (i detta fall avses inte sedvanlig introduktionsutbildning) ingår i arbetet, kan prövotiden maximalt uppgå till sex månader.

Arbetsgivaren bör vara noggrann med att berätta om vilka rättigheter och skyldigheter en arbets-tagare har. Arbetsgivaren bör ge arbetstagaren en skriftlig redogörelse för de centrala arbetsvill-

3

Page 3 - Tom mall

This is a SEO version of Tom mall. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »